Nike blokował zbyt klubowych gadżetów. Zapłaci milionową karę

Komisja Europejska (KE) ukarała znanego producenta konfekcji i obuwia sportowego. Przedsiębiorstwo Nike musi zapłacić 12, 5 mln euro kary za blokowanie transgranicznej sprzedaży artykułów piłkarskich niektórych tych popularnych klubów.

Restrykcje dotyczyły handlu produktami najbardziej znanych klubów piłkarskich Starego Kontynentu. Według Komisji nielegalne doświadczenia miały miejsce w latach 2004-2017 i odnosiły się do licencji sprzedażowych Barcelony, Manchesteru United, Juventusu, Inter Mediolan, AS Romy Francuskiej Federacji Piłkarskiej.

"Fani piłki nożnej często doceniają markowe produkty swoich ulubionych drużyn, takie jak koszulki lub szaliki. Nike uniemożliwiło wielu licencjobiorcom sprzedaż ludzi markowych produktów w odmiennym kraju, co doprowadziło do ograniczenia wyboru i podwyższenia cen dla konsumentów. Wówczas nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych" - zauważyła cytowana w poniedziałkowym komunikacie unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

KE ukarała firmę Nike

Licencjonowane wyroby, nie tylko koszulki czy szaliki, ale też kubki, torby, pościel, zabawki oznakowane logo lub innymi grafikami, będą chronione. Dzięki specjalnym umowom strona udzielająca licencji daje licencjobiorcy możliwość korzystania wraz z chronionych praw w poszczególnych produktach.

Głównym interesem Nike jest projektowanie jak i również sprzedaż obuwia i konfekcji sportowej, w niniejszym dla klubów i federacji piłkarskich. Produkty te zazwyczaj zawierają symbole towarowe Nike lub charakterystyczny producenta, tzw. łyżwę.

Inne produkty, tak określane towary licencjonowane, zawierają tylko marki klubu piłkarskiego lub federacji, a nie symbole towarowe Nike. To oczywiście w przypadku tych towarów Komisja Europejska dopatrzyła się nieprawidłowości.

Nike naruszył unijne zasady konkurencji

Dochodzenie po tej sprawie rozpoczęło się w połowie 2017 r. W jego wyniku odkryto, że praktyki sportowego giganta naruszyły unijne zasady wojny. W szczególności chodzi na temat szereg klauzul bezpośrednio zakazujących licencjonowanej sprzedaży poza dane terytorium, zobowiązywanie do wręczania zamówień (spoza danego kraju) do Nike czy nakładanie podwójnych opłat licencyjnych zbytnio sprzedaż poza dany teren.

Nike stosował także inne, pośrednie środki, by wdrażać ograniczenia, na jakich firmie zależało. Według KE korporacja uciekała się do odwiedzenia gróźb zerwania umowy spośród licencjobiorcami, jeśli ci sprzedawali towary poza określonym obszarem, odmawiała dostarczania hologramów "oficjalnych produktów". Nike przeprowadzał również kontrole, by sprawdzić, bądź jego kontrahenci wywiązują się z - jak się okazało - nielegalnych zapisów.

Choć firma stosowała nielegalne praktyki przez trzynaście lat, w trakcie śledztwa współpracowała z Komisja Europejską ponad wymagane prawem min.. W konsekwencji kara dla niej została zredukowana o czterdzieści proc.