Rewolucja rozłożona na raty. Argument rejestracyjny i polisę nadal trzeba mieć przy sobie

Póki co musimy wozić ze sobą dowód rejestracyjny jak i również ubezpieczenie auta - twierdzi Radosław Kobryś z Komendy Głównej Policji. Od poniedziałku obowiązują przepisy, które miały pozwalać na korzystanie z samochodu bez tych aktów. Przepis pozostaje jednak nieżywy do czasu dostosowania systemu CEPIK 2. 0.

W poniedziałek 4 czerwca weszła w życie nowela Prawo o ruchu drogowym. Przewiduje ona, że układ CEPiK 2. 0 zostanie wdrażany stopniowo - w miarę jak kolejne jego funkcjonalności będą przygotowywane i przetestowane.

Jak tłumaczył wiceminister cyfryzacji Karol Okoński podczas prac w Sejmie, etapowe podejście do CEPiK 2. 0 ma na celu eliminację ryzyk powiązanych z jednoczesnym uruchomieniem wszelkich funkcjonalności systemu.

O uruchamianiu kolejnych elementów informować będzie ministerstwo cyfryzacji po specjalnych komunikatach.

Bez dowodu rejestracyjnego i OC?

Kierowca może ustrzec się zatrzymania prawa jazdy. Zielone światło od prezydenta

Dotyczy to między innymi zwolnienia użytkowników pojazdów zarejestrowanych w Polsce z obowiązku posiadania obok sobie dowodu rejestracyjnego wozu oraz papierowej polisy OC - na co kierowcy szczególnie czekali.

Obowiązująca od momentu poniedziałku nowelizacja zmienia prawo dotyczące kontroli dowodów rejestracyjnych oraz ich zatrzymywania, wprowadzając zatrzymanie "wirtualne".

Jednakże dla praktycznego stosowania nowych przepisów niezbędne jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych umożliwiających organom kontroli ruchu drogowego bieżące przekazywanie do centralnej ewidencji pojazdów informacji o "wirtualnym" zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego oraz jego zwrocie. Natomiast na to jeszcze powinniśmy poczekać.

- Jeżeli kierowca nie będzie miał przy sobie dowodu rejestracyjnego, to przecież policjant nie może fizycznie dokumentu zatrzymać a mianowicie wyjaśnia Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego KGP. Jak dodaje, "wirtualne" zatrzymanie będzie oznaczało zaznaczenie wiadomości o tym w elektronicznym systemie.

Kierowcy poczekają na komunikat

Zgodnie z nowymi przepisami kierowcy zostaną więc zwolnieni obowiązku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego i polisy OC, ale zajdzie to dopiero trzy miesiące po wydaniu w naszej sprawie specjalnego komunikatu Ministra Cyfryzacji.

- Pragnęlibyśmy, by nastąpiło to nadal w tym roku, ale na chwileczkę obecną nie został mianowany żaden termin - powiedział. pl pod koniec maja Karol Manys, rzecznik resortu cyfryzacji.

"Na chwilę obecną nie ma w tejże sprawie wyznaczonej żadnej określonej daty. Ministerstwo Cyfryzacji natychmiast przystąpi natomiast do konsultacji ze wszystkimi służbami, które mogą dokonywać kontroli na drodze. Po uzyskaniu od wymienionych stosownych potwierdzeń, minister wyda i opublikuje odpowiedni biuletyn. Mamy nadzieję, że kierowcy będą mogli zostać uwolnieni od konieczności posiadania tuż przy sobie dowodu rejestracyjnego i polisy OC jesienią owego roku" - dodało po poniedziałek ministerstwo.

Nowe wyposażenie obowiązkowe przy autach. Jak wpłynie w ceny?

Również do periodu wdrożenia odpowiednich rozwiązań fachowych policja na dotychczasowych zasadach prowadzi ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.

Przypomnijmy, że obecnie za którykolwiek brakujący dokument kierowcy płacą po 50 zł mandatu, a policja dodatkowo może nie pozwolić na kontynuowanie jazdy.

Obowiązki na rzecz młodych

Jeśli chodzi o nowelizację przepisów, podobnie jest z regulacjami dotyczącymi tak zwane. młodych kierowców. Przewidziane rozwiązania dotyczące dwuletniego okresu próby, specjalnych ograniczeń prędkości, musu specjalnego oznaczenia pojazdu bądź dodatkowych szkoleń w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym nie zaczną obowiązywać, jakim sposobem zakładano pierwotnie, od cztery czerwca.

- Wejście w życie przepisów wprowadzających okres próbny i dodatkowe szkolenia dla początkujących kierujących było przewidziane na cztery czerwca 2018 r. Jednak z uwagi na niepełną funkcjonalność Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, za której to wdrożenie jest odpowiedzialne ministerstwo cyfryzacji, wprowadzenie przepisów po życie zostało odroczone. Prawo te będą stosowane po ogłoszeniu komunikatu przez ministra cyfryzacji - poinformował. pl Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu infrastruktury.