Ilu przedsiębiorców sprawdza swoich kontrahentów

Tylko 12 proc. przedsiębiorców kontroluje wszystkich kontrahentów

To, jakie możliwości mogłoby wydawać się oczywistością, takie nie jest. Obrazuje się, że aż 43 proc. firm z sektora MSP nie sprawdza nabywców przed zawarciem z nimi umowy. Wynika tam wraz z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej jak i również Rzetelnej Firmy.

"Tylko 12 proc. przedsiębiorców weryfikuje wszystkich partnerów biznesowych, należy zapytać o to co trzeci prześwietla tylko nowych klientów, uznając, że ten, który już raz musiał zapłacić, na pewno ureguluje również kolejne faktury" - wypływa z publikacji badania "Biznesowy savoir-vivre".

- Mikroprzedsiębiorcy nie sprawdzają kontrahentów, bo ufają, że ci zapłacą w terminie, a prócz tym liczy się dla nich każde zlecenie. Tymże, czy dostaną za nie zaakceptować zapłatę, martwią się następnie. Z kolei małe przedsiębiorstwa, zatrudniające od 10 do 19 pracowników, nie weryfikują partnerów biznesowych, bo jakim sposobem twierdzą, współpracują ze stałymi klientami i obawiają się, hdy przez kontrolę stracą katalogów - wskazał prezes Porządnej Firmy Mirosław Sędłak.

Podobną zasadę, jak dodał, wyznają średnie firmy. a mianowicie Tyle że to nie ma pokrycia w rzeczywistości, bo ci sami przedsiębiorcy przyznają, że nie dzierży znaczenia to, czy odbiorca jest stary, czy oryginalny, bo i jedni jak i również drudzy mają zwyczaj nie płacić – zaznaczył.

Stali kontrahenci nie w każdej sytuacji płacą na czas

Według prezesa Krajowego Rejestru Długów Lokum Informacji Gospodarczej Adama Łąckiego, gdyby stali kontrahenci płacili zawsze we właściwym czasie, spośród roku na rok nie wzrastałaby liczba dłużników-przedsiębiorców. - Pod koniec 2017 roku w naszej bazie informacji widniało 235 tys. przedsiębiorstw, gdzie rok wcześniej było ich o 10 tys. mniej. Wraz z nowymi dłużnikami, wzrosła też kwota pierwotnego zadłużenia: z 6, 88 mld złotych do jedenastu, 77 mld zł pod spodem koniec minionego roku a mianowicie wyjaśnił.

A jak kieruje firmami, które omawiają się weryfikacji kontrahenta? Jak wynika z badania, dla 64 proc. przedsiębiorców to obniżenie ryzyka, że odbiorca nie zapłaci. 47 proc. podkreśla, że dzięki temu jest spokojniejsza. Rzadziej wskazywane są inne powody. "W 18 proc. rodzimych przedsiębiorstw panuje odgórna strategia, która nakazuje kontrolę męża biznesowego, z którym przybędzie im współpracować. 13 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że operuje w takiej branży, po której koniecznie trzeba podjąć się weryfikacji klienta. Jakie możliwości dziesiąty badany podkreśla, iż sprawdzając tych, którym oferuje z odroczonym terminem płatności, dba najzwyczajniej w świecie o własne finanse" - wskazano.

Różnicę w zachowaniu można zobaczyć nie tylko, gdy weźmie się pod uwagę miarę firmy, ale i branżę, w której działa - wynika z badania. Pełnomocnicy firm usługowych podkreślają przede wszystkim, że "nie trzeba sprawdzać kontrahentów". Handlowcy najczęściej deklarują natomiast, że takowa weryfikacja "może się zrealizować utratą klienta". Takich obaw nie podzielają z transportu producenci, którzy "najczęściej decydują się na weryfikację kontrahentów".

Badanie „Biznesowy savoir-vivre” zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 500 przedsiębiorców wraz z sektora MSP przez Keralla Research w grudniu 2017 roku na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Danych Gospodarczej i Rzetelnej Przedsiębiorstwa.

Co to jest Brexit? Wielka Brytania głosuje w sytuacji wyjścia z UE